Obličejová jóga začíná uvolněním

Bez uvolnění to nejde
Tohle mi pár let trvalo pochopit, fakt, že uvolnění je stejně důležité jako posílení. A někdy dokonce mnohem důležitější. Ve světě, kdy jsme tak orientovaní na výkon a cíl, ztrácíme ten důležitý moment, že když budeme příliš zaťatí, nepůjde to lehce a mnohdy vůbec.

Jógu praktikuji přes 20 let a jako bývalá atletka jsem byla hodně zaměřená na výkon. Až jednou, při jedné z mnoha lekcí Pranavashy jógy, kterou jsem milovala mi lektor řekl, že se to musí trochu flákat, aby to šlo lépe. Uvolnila jsem se do pozice a najednou jsem se dostala dál a nebolelo to. Přílišné snažení není ku prospěchu. Myslíme si, že když přidáme, dostaneme víc nebo se tam dostaneme rychleji. Výsledkem je akorát stres, přílišná očekávání, napětí ve svalech a nakonec zklamání, že realita se nestřetává s očekáváním. Od té doby mi tahle věta zní často v uších. „Musíš to trochu flákat“. Pro někoho, kdo je ambiciózní a zvyklý makat je tohle větší výzva než přidat ještě o 20% víc. A vím, že vás je tady stejně zaměřených víc) Potkávám vás na individuálních lekcích a dost často to hlavní, co si odnášíte z první lekce je, správně dýchat, upravit postoj a uvolnit čelist. Tohle trio je totiž naprostý základ jógy i té obličejové.

„Výsledkem je akorát stres, přílišná očekávání, napětí ve svalech a nakonec zklamání, že realita se nestřetává s očekáváním.“

Co to uvolnění znamená v obličeji?
Stres zůstává ve svalech a jen ze svalů ho můžeme dostat. Samozřejmě i meditací. Ale pokud už máme svaly v tenzi, meditace nestačí. Je třeba uvolnit i svaly. Přetížení v šíji a trapézech známe všichni, stejně přetížené svaly jsou i v obličeji, jen to moc nevíme, protože moc lidí s obličejem aktivně nepracuje a nejsou s ním ve spojení. Přitom třeba žvýkací sval je co se velikosti a výkonnosti týče, nejsilnější na těle. Když jsme ve stresu, zatneme zuby, sevřeme čelist a stáhnou se tím i svaly na krku a šíji. Výsledkem jsou padající koutky, časem druhá brada, bolesti hlavy a obroušené zuby. Ještě jsem za 6 let lektorování Face Yogy nepotkala člověka, kdo by neměl napětí ve žvýkacích svalech. Uvolnění patří tedy k naprostým základům. Protože dokud neuvolníme velké přetížené svaly, nemůžou se aktivovat ty lenivější, které naopak chceme nakopnout. Když uděláme třeba cviky, který má zvedat a posilovat tváře, nezapojí se ty správné svaly, ale převezmou to ty velké přetížené, které jsou zvyklé neustále makat. Mezi zuby by měly být neustále cca dva milimetry prostoru a jazyk na horním patře vzadu, tak se totiž čelist uvolní a zatnout zuby je takhle v podstatě nemožné.

Udělejte si test flexibility vaší čelisti. Do zdravé čelisti by se mělo v klidu vejít 4-5 prstů nad sebou. Máte s tím trochu potíž? Potřebujete uvolnit hlavně žvýkací svaly.

Jak na to? Žvýkací svaly jsou vedle uší a upínají se od lícní kosti po čelist. Jsou tlusté tak na dva prsty a najdete je tak, že když zkousnete, ztvrdnou.  Vezměte si kloubky ukazováčku a prostředníčku. Povolte čelist a krouživými pohyby projeďte svaly seshora dolů. Použijte silný tlak. Nehrňte kůži, pracujte se svalem.

Proč jsou pořád ty vrásky na čele?
Vrásky na čele mají souvislost s naší hlavou a myšlenkami. Vrásky na čele jsou totiž jen napětí, které my si vytváříme. Jelikož jsou naše myšlenky neustálé, čelo na to reaguje aktivitou a napětím. Čelo a sval frontalis je tedy také důležité uvolňovat. Sval se sám o sobě krčit nepotřebuje. V momentě, kdy ho budeme pravidelně uvolňovat, budeme ho učit jeho primární polohy a nebude se samovolně krčit při každém „Dobrý den“. Výsledkem bude hladké čelo bez vrásek a volnější i celá hlava.

„Proč musím uvolňovat čelo, když chci vyrýsovat kontury?“ ptají se mě občas klientky. Jakmile byste chtěli udělat náročnější cvik, kde se zapojí všechny svaly na obličeji, velmi pravděpodobně se skrčí čelo a svaly kolem očí. Sice budete tedy posilovat tváře, ale zároveň si u toho budete přidělávat vrásky na čele a kolem očí. Je to stejné, jako kdybyste bez velké praxe jógy šla hned kliku a chatarangy. Nějaké svaly zapojíte, ale velmi pravděpodobně si i zaděláte na ještě ztuhlejší šíji. Nic moc, ale alespoň to není tolik vidět. U špatného cvičení Face Yogy nebo nedodržení postupu to bohužel vidět je a celkem rychle. Na obličeji je znát každý milimetr. Proto mám online programy postavené krok za krokem tak, aby se nejdřív uvolnily přetížené svaly, upravil se postoj a pak se teprve tvaruje a posiluje tvář.

Pojďte si se mnou zkusit dva cviky, které vám okamžitě přinesou uvolnění.

Starosti pryč

Hydratujte pleť. Kloubky pěstí přejeďte silnějším tlakem do stran a na spáncích vytáhněte 45 stupňů vzhůru. Opakujte 20x.Na co si dát pozor: Uvolněte čelist. Lokty a ramena držte co nejníž.

Jazyk do tváří

Udělejte z jazyka špičku a dostaňte ho co nejdál do tváří k nosní dírce. Pomalu a důsledně projeďte tváře kolem dokola tam a zpět.
Na co si dát pozor: Uvolněte pusu a nestahujte ji. Šli byste proti uvolnění. Naopak ji natáhněte jako plachtu. Použijte celou sílu jazyka.

pro online NAPLNO klikněte zde