Chyby při cvičení Face Yogy a jak se jich vyvarovat

Chyby při cvičení Face Yogy a jak se jich vyvarovat

Face Yoga je trend a věřím, že bude čím dál větší, stejně jako je jóga dnes. Stárneme všichni, to je nevyhnutelné a projevy stárnutí jsou za mě ok. Vysoké stáří považuji za privilegium. Zároveň nechci předčasné vrásky, povislé kontury, mdlou pleť, spadlé koutky ani horní víčka. Chci se cítit nejlíp jak to jde v mém věku. A musím říct, že ve svých 40 vypadám lépe než kolem 30. Jsem si víc vědoma svého obličeje, co se s obličejem děje, když mluvím. Mám lepší pleť a mnohem víc se usmívám. Mám otevřenější pohled a zvednutá víčka. 


Kdybych to hodně zjednodušila, máme 3 možnosti. 

1. Nechat to být, ať si gravitace dělá, co umí. 

2. Chodit na zákroky a spoléhat se někoho jiného, že mi „něco“ udělá ve tváři. 

3. A nebo.. cvičit Face Yogu. Stejně tak, jako se staráme o své tělo, můžeme se starat i o obličej. 

Pokud cvičíte jógu, učila jste se ji jen z Youtube kanálu? Mohla byste, ale nejspíš u toho uděláte hromadu chyb a možná si i zaděláte na bolavé koleno nebo záda. Všechno jde cvičit špatně. S Face Yogou je to stejné. S tím rozdílem, že v obličeji je každý milimetr znát. Je tam kolem 50 svalů, které se upínají přímo na kůži. To je oproti jiným svalům rozdíl. Máme tam super silný sval jazyk a vzhledem k velikosti, nejsilnější sval na těle- žvýkací sval. Zároveň nejjemnější kůži na těle, kolem očí. Tam chyby dělat nechceme.

Online najdete už poměrně dost obsahu o Face Yoze. Když se do toho dáte, dala jsem dohromady pár tipů, jak se vyvarovat nejčastějších chyb. Jdeme na to?

Udržujte si dobrý postoj
Shrbená záda, předsazená hlava a přetížená šíje mají negativní vliv na krk a obličej. Pokud řešíte druhou bradu, povislé kontury nebo vrásky na čele, postoj je zásadní. Můžete posilovat svaly do aleluja, ale dokud neupravíte postoj, skvělý výsledek se nedostaví. 
Je dobré si uvědomit, že když zvednete ruce k obličeji, pohyb začíná ve středu těla a v zádech. Abychom nepřetížili už tak namáhané trapézy a šíjí, musí makat břicho a záda. Zkuste přiložit propletené ruce na temeno hlavy, aniž byste zvedla ramena. Cítíte, jak se musí zapojit břicho a záda?
Hlavu máme velmi často předsazenou. To má také negativní vliv na vrásky na čele a krku. Zkuste si vzít uši do rukou a vytáhnout si je jako elfí ouška. Hlava vám hezky zaparkuje na páteř a okamžitě se uleví čelu, čelisti a krční páteři.

Hydratace
Vždycky je třeba se před cvičením obličejové jógy namazat nebo jakkoli hydratovat pleť. Zvlášť, jestli máte suchou pleť. Při cvičení se pleť hodně prokrvuje, svaly posilují, při masážích uvolňují. Je třeba, aby pleť byla vláčná. Mám zkušenost, že i když se před cvičením namažu, po cvičení musím znovu. Pleť totiž mnohem lépe absorbuje krém, který na ni nanesete. Což je dobrá zpráva. Když už máme kvalitní krém, ať se dostane co nejhlouběji do pokožky. 

Držte ramena dole
Tenze v šíji přidává na tenzi v krku a čelisti a dokud budou svaly v napětí, tak nemohou posílit. Face Yoga není zdaleka jen o obličeji. V těle je vše propojené. Fascie, které máme na obličeji jsou spojené s celým tělem až k chodidlům. To znamená, že napětí na těle- v krku, v šíji, zádech, může ovlivnit i stav vašeho obličeje. Zapojte při cvičení co nejvíce střed těla a pánevní dno. Pomůže vám to zvednout ruce, aniž by se přepínaly trapézy. 

Dýchejte
Nikdy nezadržujte dech. Zvlášť, když se učíme něco nového, máme tendenci zadržovat dech, jak se soustředíme. Proto je lepší, počítat i u cvičení počet dechů, než vteřiny. Kyslík potřebuje i naše pleť.

Použijte ruce jako nástroj
Guasha je fajn, ale ruce jsou ještě lepší. Vytvarujete si je totiž přesně podle vaší tváře. Použijte je i jako pomůcku, když třeba cvičíte oči a čelo se vám stále krčí. Přiložte je tam, kde to potřebujete, aby se svaly na čele uvolnily. Ale žádné natahování delikátní kůže na obličeji. Zvlášť kolem očí si nechceme tahat pokožku a zadělávat si na další vrásky. 

Soustřeďte se na to, co děláte
To, že vůbec cvičíte je super. Ještě víc super je, když opravdu cítíte, co zrovna děláte. Zaměřte se na sval, jaký cvičíte nebo uvolňujete a na pocit před cvičením a po něm. To je ten důvod, proč budete cvičit každý den. Ten skvělý pocit, který máte po cvičení. Znáte to, když přijdete z lekce jógy, nebo si jdete zaběhat? Skvělý pocit po celém těle. To samé můžete mít s Face Yogou, jen to netrvá hodinu, ale pár minut. 

Při cvičení byste neměla mít nikde vrásky
Pokud se tak stane, přiložte ruku tam, kde se vrásky dělají a nebo cvik radši nedělejte. Mohlo by se totiž stát, že budete třeba cvičit tváře, ale zadělávat si na další vrásky na čele. Viděla jsem to mockrát. 

Nedělejte nic, co vám způsobuje bolest
Ano, je to cvičení a budete to cítit, jako když cvičíte, ale nesmí to vyloženě bolet. Každý má jinou tenzi kolem čelisti, jinak citlivé akupresurní body. Poslouchejte svoje tělo.

Pokud si nejste jistá, najděte si odborníka, který vám s tím pomůže. Já sama jsem se učila od Fumiko Taktasu, guru přes Face Yogu vůbec a stále se učím, stále jsme v kontaktu a sdílíme. Ač lektorka jógy, které se věnuji přes 20 let, stále chodím na workshopy a učím se od ostatních. Nechci totiž strávit roky pokusů a omylů, chci se učit od těch nejlepších a moje čtyřicetileté já mi za to děkuje) 

Online program NAPLNO je dostupný pro všechny, ať jste kdekoliv.